Kotvičník nať

Kotvičník zemní je jednoletá bylina dorůstající do výšky až 60 cm. Přestože kotvičník roste téměř po celém světě, původní je pravděpodobně z Číny a Japonska a co do obsahu protodioscinu (tedy hlavní bioaktivní složky rostliny) je “nejsilnější” v Bulharsku, Turecku a Makedonii. Kromě steroidních saponinů, pro které se stal kotvičník populární mezi sportovci, obsahuje také celou řadu saponinů, alkaloidů, flavonoidů tříslovin a v neposlední řadě také vitamínů.

Latinský název: Tribulus terrestris

Využití
Tradiční čínská medicína využívá kotvičník zemní při problémech se zrakem, vysokým krevním tlakem i celou řadou kardiovaskulárních chorob. Indická ajurvéda pro změnu vyzdvihuje důležitost kotvičníku v léčbě impotence i nízké chuti k jídlu. V poslední době bývá velmi diskutovaným tématem také vliv kotvičníku na zvýšení testosteronu, a tím pádem i na lepší budování svalové hmoty. A i když studie jsou do jisté míry nejednoznačné, spíše to vypadá, že žádné zázraky v této oblasti čekat nemůžete.

Jak kotvičník používat?
Vzhledem k výše uvedenému (byť ne zcela prokázanému) možnému efektu na zvýšení testosteronu se dnes kotvičník vyskytuje primárně ve formě doplňků stravy. Přesto ale není problém sehnat ani celou nať této rostliny a připravit si z ní například nálev. Ten je vhodný k pití i vícekrát za den, obzvláště se hodí při bolestech hlavy. Je možné ho používat i zevně při nejrůznějších ekzémech a jiných kožních problémech. Bylinu je též možné najemno nadrtit a přidávat do jogurtů, ovocných smoothie i nejrůznějších milkshaků.

Zajímavosti o kotvičníku
●     Málokdo ví, že kotvičník má velmi ostré pichlavé plody připomínající svým tvarem kotvu. Podle toho byl koneckonců také pojmenován.
●     Staří Řekové kotvičník využívali pro omlazovací účinky i pro očistu ledvin.
●     Velmi účinná je také kotvičníková tinktura.
●     Kotvičník je vhodné kombinovat s Macou peruánskou i konopným semínkem.

Použité zdroje
[1] Rogerson, Shane, et al. „The effect of five weeks of Tribulus terrestris supplementation on muscle strength and body composition during preseason training in elite rugby league players.”
[2] ROUBÍK, Lukáš. Moderní výživa ve fitness a silových sportech. Praha: Erasport, [2018]. ISBN 978-80-905685-5-6.

Kde mě najdete

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení