Kolik čaje můžeme denně bez obav vypít?

Podstatná je samozřejmě kvalita nápoje, jeho původ, použití sypaných lístků, nebo sáčků, ale také to, zda sladíte či si občas zjemníte šálek trochou mléka. Ponechme stranou bylinné a čistě čaje, které mají různorodé účinky. Pokud však jde o černý nebo zelený čaj, existují jednoznačnější doporučení.

Zelený šálek je větší pomocník

 Při pití čaje je potřeba především počítat s kofeinem a jeho účinky. Zelený čaj má obecně nižší hladinu kofeinu a je častěji spojovaný s prospěšností pro zdraví. Nejrůznější vědecké studie mu přisuzují vliv na úbytek váhy, ochranu před rakovinou nebo kardiovaskulárními chorobami či podporu imunitního systému. Je však zapotřebí upozornit, že samotné pití zeleného čaje nikoho před rakovinou nezachrání, ani nezařídí uzdravení. Naprosto zásadní vliv hraje životospráva či psychický stav. Zdravému člověku lékaři doporučují až pět šálků kvalitního zeleného čaje denně.

Pozor na kofein

V případě černého čaje jsou doporučované dávky o něco málo nižší. Při předávkování hrozí problémy se spaním, nervozita či třas. Aby se však zdravý člověk dostal do podobného stavu, musel by zkonzumovat víc než 16 šálků silného černého čaje. Pro člověka bez zdravotních problémů jsou zhruba čtyři šálky denně naprosto bezproblémové. Přísnější doporučení samozřejmě platí pro děti, nemocné pacienty či těhotné ženy.

Stejně jako v mnoha ostatních případech i u čaje platí varování před extrémy. Pokud jste zdraví, vyberete si kvalitní čaj a budete jednotlivé typy průběžně střídat, není třeba mít při běžné konzumaci strach z nežádoucích účinků.