Ostružina

Ostružiník je plazivý keř s ostny. Vyskytuje se téměř na celém světě a známý je především pro své plody nazývané ostružiny. Ty se sbírají zhruba na přelomu srpna a září, ale zajímavé je, že účinné látky neztrácí ani při sušení, a tím pádem je možné je používat po celý rok a stále z nich těžit maximum. Mnohými odborníky bývají přitom plody ostružiníku považovány za velmi silný antioxidant s celým širokým spektrem účinků.

Latinský název: Rubus

Využití
Vzhledem k vysokému obsahu vitamínu C, pektinů, flavonoidů a organických kyselin jsou ostružiny skvělým ovocem do každého ročního období. O antioxidantech z ostružin je známo, že pomáhají optimalizovat kognitivní funkce, upravují zažívání a některé zdroje dokonce spekulují o lepším vlivu na zrak. Vitamín C je pak velmi prospěšný pro správné fungování imunitního systému a flavonoidy bývají spojovány se správným trávením, prevencí kardiovaskulárních onemocnění a problémů spojených se srážlivostí krve.

Jak ostružiny používat?
Jelikož ostružiny patří mezi české sezónní ovoce, jejich popularita je poměrně velká a využití široké. Je možné je přidávat do jogurtu, vytvořit osvěžující smoothie a nebo je využít při pečení. Sušené ostružiny se pak skvěle hodí do  různých snídaňových cereálií a nebo do čajů. Dodají totiž úžasnou chuť jak ovocným směsím, tak i zeleným, černým a červeným čajům.

Zajímavosti o ostružinách
●     Ostružiny mají mnohem delší historii, než si pravděpodobně myslíte. Kromě toho, že je hojně využívali již ve starověkém Řecku byly také
       posvátným ovocem Keltů.
●     Vzhledem k tomu, že z botanického hlediska jsou ostružiny souplodím peckoviček, obsahují velké množství vlákniny prospěšné pro naše
       trávení.

Použité zdroje
[1] Eating berries may activate the brain's natural housekeeper for healthy aging - ScienceDaily. ScienceDaily: Your source for the latest research news [online]. Dostupné z: https://www.sciencedaily.com/releases/2010/08/100823142927.htm